Peter de Groot begon zijn loopbaan als recruiter op de Amsterdamse Zuidas. Na verloop van tijd kreeg hij moeite met de commerciële uitgangspunten. Het gaat in zijn vakgebied immers om mensen. Als je die koppelt aan een bedrijf, levert dat maatschappelijke winst op. Dat is meer waard dan financiële winst.

Die opstelling is de basis van Thobs, een all round dienstverlener op het gebied van personeelswerk in de meest uitgebreide zin van het woord. Het bureau richt zich op uitgesproken HRM-zaken als in-, door- en uitstroom, loopbaanontwikkeling, voorkomen van en begeleiding bij (langdurig) ziekteverzuim en werving en selectie.
Wereldreis leidt tot inzicht
Thobs staat voor The Outback Specialist. De naam is ontstaan na een wereldreis waarbij Peter in het achterland (de outbacks) van Australië aan den lijve ondervond hoe mensen daar – min of meer noodgedwongen – met elkaar omgaan: met respect voor elkaar, door handig gebruik te maken van de middelen die op dat moment voorhanden zijn, effectief en efficiënt. Maar ook avontuurlijk en spannend! Dat zijn precies de ingrediënten van zijn bureau dat inmiddels acht medewerkers telt en actief is in heel Noord-Holland. “Personeelswerk is vandaag de dag een dynamische bedrijfstak. Wij bieden werkgevers en werknemers uitgebreide steun op dat gebied. De baan voor het leven is niet meer van deze tijd. Het gaat erom dat de ‘clubkleuren’ passen. Dat wil zeggen dat je je als werknemer thuis moet voelen op je werk en dat werkgevers hun medewerkers wat te bieden moeten hebben. Is dat niet het geval, dan is het tijd voor wat anders.”
Geslaagde Nationale Pannenkoekdag
Wie met en voor mensen werkt, moet een klik met mensen hebben. Dat zit wel goed bij Thobs. Zo is Peter al meer dan tien jaar betrokken bij Doesgoed. Dat begon indertijd bij een actie om fondsen te werven voor de City Run in Heerhugowaard. Sindsdien zijn er vele matches gemaakt en heeft hij verschillende maatschappelijke organisaties kunnen doorverwijzen naar lokale ondernemers. Tijdens Nationale Pannenkoekdag koppelde hij zijn medewerkers en een aantal nieuwe Nederlanders aan lokale zorginstellingen.


“Statushouders kampen veelal met een achterstand op het gebied van taal, cultuur en arbeidsethos. Wij begeleiden hen bij hun inburgering, onder meer door hen te wijzen op taallessen en wegwijs te maken op de Nederlandse arbeidsmarkt. Op 4 april hebben we gezamenlijk zo’n 200 pannenkoeken gebakken bij diverse zorginstellingen. Dat leverde niet alleen een smakelijk resultaat op, maar leidde ook tot een nadere kenmismaking. Met als resultaat dat enkele nieuwkomers bij die instelling als vrijwilligers zijn gestart! Een uitkomst om trots op te zijn.”
(tekst: Cock de Vries van www.abcdv.nl )