Menu

Het nieuwe bedrijfsuitje: maatschappelijke teambuilding

22 juli 2021

Het bedrijfsuitje; voor sommige werknemers hét hoogtepunt van het jaar. Voor veel bedrijven is het bedrijfsuitje nog altijd synoniem voor paintball, boerengolf of een kookworkshop. Gelukkig kiezen bedrijven steeds vaker voor een maatschappelijke invulling van hun uitje. Want van oud-Hollandse spelletjes doen met dementerende ouderen, werken in de moestuin van een zorgboerderij of de plastic soep in de grachten van Alkmaar terugdringen, dáár krijg je dus echt de teamspirit van.

Nieuwe inzichten

Behalve dat je met een maatschappelijk teamuitje het verschil kunt maken voor een ander, heeft het ook vele positieve effecten op het bedrijf en haar werknemers. Wat je geeft, neem je namelijk ook weer mee naar huis: geluk, trots, positiviteit, motivatie en teamspirit. Triple is zo’n bedrijf die ook oog heeft voor hun maatschappelijke waarde. Zij vulden hun teambuildingsdag vorig jaar in bij Stichting Babyspullen. Anna Janknegt van Triple: “Purpose gaat ook binnen Triple een steeds grotere rol spelen. Onze maatschappelijke toegevoegde waarde geven wij graag invulling door middel van maatschappelijke teambuilding. We zijn trots op onze Alkmaarse roots dus we doen dat graag bij een lokale organisatie. Zo geven we iets terug aan de maatschappij maar ook aan onszelf want we gaan met veel voldoening en nieuwe inzichten naar huis.” Ellen Wertwijn, vrijwilligerscoördinator bij Stichting Babyspullen: “Het geeft de bezoekende medewerkers veelal een waardevolle andere kijk op de wereld waarin een en ander niet altijd vanzelfsprekend blijkt. Ze gaan vaak met een goed gevoel naar huis. Ze zien concreet resultaat van hun werk als er aan het eind van de dag twintig pakketten klaarstaan om baby’s een eerlijke start te geven.” 

Tactische keuze

Samen de eigen omgeving een beetje mooier en gelukkiger maken is dus goed voor het wij-gevoel binnen de organisatie. En het is ook nog eens een tactische zet voor je arbeidsmarktcommunicatie omdat het bewuste werknemers aantrekt die waarde hechten aan het verbeteren van de maatschappij. Zo vulde Create eerder hun ‘Mystery Friday’ – een concept om zich te onderscheiden in werkgeverschap – in met vrijwilligerswerk bij Horizon Zorgcentrum waar zij de ouderen begeleidden bij verschillende activiteiten. Door het structureel in te zetten én zichtbaar te maken voor klanten en stakeholders werk je bovendien aan een positief imago. Bedenk maar eens hoeveel likes het een of het ander op zal leveren op Facebook of LinkedIn. Dus, wat gaan jullie dit jaar doen?

Deze column verscheen eerder in de lokale nieuwsbladen van Rodi Media.

LinkedIn Facebook Instagram Youtube Twitter
ANBI


© Doesgoed 2024
Webdesign en realisatie 2020: RAADHUIS.com