Business as usual is in dit ‘nieuwe normaal’ voor veel bedrijven geen optie meer. Veerkrachtige ondernemers tonen hun omdenk-skills en focussen op de vraag wat er nog wél kan. Bijkomend voordeel is dat ze daarmee vaak (terug)komen tot de kern van hun bedrijf. En in die kern blijkt veelal de vraag te liggen wat hun maatscháppelijke waarde is in een tijd als deze.
Maatschappelijke winst
ICT vanaf Morgen levert laptops voor thuisonderwijs voor arme gezinnen, De Geus Bouw maakt coronaschermen voor een zorglocatie en schoonmaakbedrijf Balans schenkt een desinfectiezuil aan het Rode Kruis. Allemaal voor niets, omdat zij naast zelfredzaamheid ook geloven in samenredzaamheid, in gebundelde kracht in plaats van individuele macht. Áls die ruimte er is, is dit dé tijd om maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Maatschappelijke winst is namelijk óók winst, misschien wel ‘het nieuwe rijkdom’. En je krijgt er arbeidsproductiviteit, werknemersgeluk, een positief imago en een grote gunfactor voor terug.
Omdenken
Ook bij De Waaier loopt zoals verwacht alles anders (©Omdenken). Toch zijn we op afstand dichterbij dan ooit. Ondanks dat er dit jaar geen Beursvloer zal plaatsvinden waar matches tussen bedrijf en samenleving ontstaan, hebben we wél een aandeel in het bestendigen van die verbinding. Daarom lanceert De Waaier binnenkort een digitaal platform voor het uitwisselen van de vraag van maatschappelijke organisaties en het aanbod van bedrijven. Maar als de wereld opeens anders is draaien de rollen soms ook om en hebben juist de ondernemers wat extra steun nodig. Kijk daarom ook wat jij kunt doen in je rol als consument. Tegenover Maatschappelijk Betrokken Ondernemen staat Maatschappelijk Betrokken Consumeren. En dát doet de klant nou eenmaal graag bij dat bedrijf met die gunfactor…
Advies of tips nodig over hoe je in deze tijd evengoed maatschappelijk betrokken kunt ondernemen? Neem dan contact met ons op!